Home
>
Diëtetiek
>
Blogberichten
>
Zo maak je springrolls!

Recept / Zo maak je springrolls!

Springrolls worden ook wel lenterolletjes genoemd. Heerlijk tijdens zonnige dagen of als lichte lunch/maaltijd. De springrolls zijn goed voor te bereiden, dus ideaal om mee te nemen! Vele variatiemogelijkheden, dus maak je eigen favoriet. Bekijk het filmpje op onze Instagram/facebookpagina voor de werkwijze. Volg het basisrecept, maar geef er je eigen draai aan!

Benodigdheden: 

  • Kookpan 
  • Snijplanken
  • Schilmesjes
  • Platte schaal/bak
  • Theedoek 

Ingrediënten voor 8 springrolls (ca. 2 personen):  

  • 1 nestje rijstnoedels  
  • Groente, zoals: paprika, komkommer, wortel, lente-ui, sla (of wokgroenten) 
  • 200 g zalm, garnalen, surimi, kip, vlees (waar je zin in hebt)  
  • 8 vellen rijstpapier  
  • Chillisaus/sojasaus  

Voorbereiding:  

  • Kook de rijstnoedels gaar en spoel ze af met koud water.
  • Snijd al de groenten in reepjes (of bereid wokgroenten met olie in een wokpan).
  • Maak ook van de vis of het vlees dunne reepjes en leg alles binnen handbereik. 

Bereiding: 

  • Vul een platte schaal/bak met lauw water en leg het eerste velletjes rijstpapier erin om te wellen tot het buigbaar is.
  • Haal het rijstpapier uit het water en leg op een snijplank of een natte theedoek.
  • Vul de onderste helft met een strookje groente en vis/vlees naar keuze en rol op als een loempia. Vouw eerst de buitenste flappen naar binnen en begin dan pas te rollen.
  • Maak het laatste stukje van het rijstpapier nat met wat water en laat even drogen. 
  • Herhaal dit nog 7 keer en serveer met chili- of sojasaus.

Voedingswaarde voor 1 springroll: 

Circa: 120 kcal / 12 gram koolhydraten / 8 gram eiwitten / 4,5 gram vetten

Gezonde groet,
Elke van der Velden, (sport)diëtist

 

© 2023 BeweegR | Webdesign by Frenchmade     Powered by Ompria powered by ompria