Home
>
Diëtetiek
>
Blogberichten
>
Geroosterde kikkererwten

Recept / Geroosterde kikkererwten

Een gezonde variatie op borrelnootjes: geroosterde kikkererwten. Een bron van eiwitten en vezelrijk! Maak in een keer een grote hoeveelheid, zodat je ze altijd achter de hand hebt. Zo kun je je eiwitinname lekker opkrikken. Lekker als tussendoortje of bij de borrel. Je kunt ze ook toevoegen aan een salade, soep of andere maaltijd.

Grote portie

Bereidingstijd: +/- 30 minuten

 

Ingrediënten:

  • 800 g kikkererwten in blik (uitlekgewicht totaal 530 g)
  • 1,5 eetlepel olijfolie
  • Kruiden naar smaak. In dit recept is gekozen voor paprikapoeder en kerriepoeder. Deze zijn afzonderlijk van elkaar aan een deel van de kikkererwten toegevoegd. Je kunt ook kiezen voor 1 of meer smaken.
  • Zout

 

Benodigdheden:

  • Oven met bakplaat of rooster
  • Bakpapier
  • Vergiet
  • 2 theedoeken
  • Kommen

 

Bereidingswijze:

  • Haal de bakplaat of rooster uit de oven en bekleed met bakpapier. Verwarm de oven voor op 200 °C.
  • Laat de kikkererwten uitlekken in een vergiet en spoel ze af onder de kraan. Leg ze daarna tussen 2 theedoeken en druk zachtjes aan, zodat ze afdrogen. Zorg dat je ze niet kapot maakt!
  • Doe de kikkererwten in een ruime kom en meng met de olijfolie. Als je voor 1 smaak kiest, meng dan ook de kruiden en het zout naar smaak mee. Kies je voor 2 smaken, doe de met olijfolie besmeerde kikkererwten in 2 aparte kommen en meng ze afzonderlijk met de kruiden en het zout.
  • Leg de kikkererwten op de bakplaat/rooster en verspreid goed. Rooster de kikkererwten 15 minuten in de voorverwarmde oven.
  • Na 15 minuten schep je ze om en rooster je ze nog 5-10 minuten, tot de kikkererwten knapperig zijn.
  • Laat de kikkererwten even afkoelen.
  • Eet de kikkererwten als tussendoortje, borrelhapje of als topping op bijvoorbeeld een salade, soep of andere maaltijd.
  • Eet smakelijk .

 

Bewaar de geroosterde kikkererwten in een goed afgesloten bak of zak, zodat je ze later nog eens kunt gebruiken!

 

Voedingswaarde per 100 g:

Circa: 189 kcal / 19 g koolhydraten / 8,3 g eiwit / 7,1 g vet (waarvan verzadigd 1,7 g) / 7,9 g voedingsvezels

 

Gezonde groet,

Merel Coenders, diëtist

© 2022 BeweegR | Webdesign by Frenchmade     Powered by Ompria powered by ompria